قانون جرایم رایانه ای – ماده 755 قانون مجازات اسلامی

قانون جرایم رایانه ای – ماده ۷۵۵

در صورت تکرار جرم برای بیش از دو بار دادگاه می‌تواند مرتکب را از خدمات الکترونیکی عمومی از قبیل اشتراک اینترنت، تلفن همراه، اخذ نام دامنه مرتبه بالای کشوری و بانکداری الکترونیکی محروم کند:
الف) چنانچه مجازات حبس آن جرم نود و یک روز تا دو سال حبس باشد، محرومیت از یک ماه تا یک سال.
ب) چنانچه مجازات حبس آن جرم دو تا پنج سال حبس باشد، محرومیت از یک تا سه سال.
ج) چنانچه مجازات حبس آن جرم بیش از پنج سال حبس باشد، محرومیت از سه تا پنج سال.

تحلیل – ماده ۷۵۵ قانون جرایم رایانه ای

1-اشتراک اینترنت: با استفاده از تکنیک ICS می توان یک دستگاه متصل (از طریق شبکه ۳جی یا اترنت) به اینترنت را به یک نقطه دسترسی برای اتصال سایر دستگاه ها به اینترنت تبدیل کرد. این راه کار توسط شرکت مایکروسافت در سیستم عامل ویندوز (از ویندوز ۹۸ نسخه ۲ به بعد) برای اشتراک گذاری یک اتصال اینترنت روی یک رایانه به سایر رایانه های درون شبکه محلی پیاده سازی شده است . در واقع این کار با استفاده از قرار داد پیکربندی پویا میزبان (DHCP) و برگردان نشانی شبکه (NAT) انجام می شود. آی سی اس ، پیکربندی دیگر سرویس های استاندار و بعضی پیکربندی های برگردان نشانی شبکه (NAT) را ارائه می دهد.
2-تلفن همراه یا گوشی همراه که به آن موبایل و گوشی نیز گفته می‌شود، وسیله‌ای برای ارسال و دریافت صدا و تصویر از طریق ارتباط رادیویی در پهنای وسیع جغرافیایی است.
3-نام دامنه: دامنه (Domain) در فرهنگ لغت فارسی به‌معنای «گسترده» است؛ نام دامنه در‌واقع یک آی‌پی است که پروتکل DNS که کار اصلی‌اش تبدیل IP به اسم است، آن را به آدرس تبدیل می‌کند.
4-بانکداری الکترونیک یکی از انواع بانکداری است که تمامی انتقالات پول و فرآیندهای بانکی را در بستر اینترنت و به صورت الکترونیکی بدون نیاز به حضور فیزیکی مشتریان در بانک مدیریت می‌کند. بانکداری الکترونیکی با استفاده از تکنولوژی های پیشرفته سخت افزاری و نرم افزاری شبکه و مخابرات انجام می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *