قانون جرایم رایانه ای – ماده 752 قانون مجازات اسلامی

قانون جرایم رایانه ای – ماده ۷۵۲

هرکس بدون مجوز قانونی از پهنای باند بین‎المللی برای برقراری ارتباطات مخابراتی مبتنی بر پروتکل اینترنتی از خارج ایران به داخل یا برعکس استفاده کند, به حبس از یک تا سه سال یا جزای نقدی از یکصد میلیون (000/000/100)ریال تا یک میلیارد (000/000/000/1)ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

تحلیل – ماده ۷۵۲ قانون جرایم رایانه ای

1-پهنای باند شبکه معیاری است که حداکثر ظرفیت یک پیوند ارتباطی سیمی یا بیسیم را برای انتقال داده‌ها از طریق اتصال شبکه در مدت زمان معین نشان می‌دهد. به طور معمول، پهنای باند به تعداد بیت، کیلوبیت، مگابیت یا گیگابیت نمایش داده می‌شود که می‌تواند در مدت زمان ۱ ثانیه منتقل شود . در واقع پهنای باند ظرفیت انتقال داده یک شبکه کامپیوتری بر حسب بیت در ثانیه (Bps) است. پهنای باند اندازه گیری میزان اطلاعاتی است که یک شبکه، گروهی از دو یا چند دستگاه که بین خود ارتباط برقرار می‌کنند، انتقال می‌دهند
2- پروتکل اینترنت (IP: Internet Protocol) شیوه‌ای استاندارد برای ارسال و مسیریابی بسته‌های داده در شبکه‌های کامپیوتری است و این کار را با استفاده از آدرس‌های آی‌پی (IP address) انجام می‌دهد. آدرس آی‌پی، شناسه منحصربه‌فردی است که هویت هر یک از کامپیوترها یا دیگر تجهیزات (گره‌های) متصل به شبکه را مشخص می‌کند. در شبکه‌های مبتنی بر پروتکل اینترنت (آی‌پی)، هر کامپیوتر یا دستگاه متصل به شبکه، یک آدرس آی‌پی (IP address) دارد که آن را از دیگر کامپیوترهای تحت شبکه متمایز می‌کند. وقتی داده‌ای روی اینترنت ارسال می‌شود، آن داده به قطعات کوچکی به نام بسته (packet) تبدیل می‌شود. بسته، حاوی آدرس آی‌پی فرستنده و نیز آدرس آی‌پی گیرنده است. وقتی بسته‌ها به مقصد می‌رسند، با کمک پروتکل دیگری موسوم به TCP، با ترتیب صحیح‌شان به هم می‌پیوندند و به‌شکل یک‌پارچه اولیه درمی‌آیند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *