قانون جرایم رایانه ای – ماده 743 قانون مجازات اسلامی

قانون جرایم رایانه ای – ماده ۷۴۳

[جزای نقدی اصلاحی ۱۳۹۹/۱۱/۰۸]-هرکس از طریق سامانه‎ های رایانه ‎ای یا مخابراتی یا حامل‎ های داده مرتکب اعمال زیر شود، به ترتیب زیر مجازات خواهد شد:
الف) چنانچه به منظور دستیابی افراد به محتویات مستهجن، آنها را تحریک، ترغیب، تهدید یا تطمیع کند یا فریب دهد یا شیوه دستیابی به آنها را تسهیل نموده یا آموزش دهد، به حبس از نود و یک روز تا یک سال یا جزای نقدی از بیست میلیون (000/000/20) ریال تا هشتاد میلیون (000/000/80) ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.
ارتکاب این اعمال در خصوص محتویات مبتذل موجب جزای نقدی از پنج میلیون(000/000/5) ریال تا بیست میلیون (000/000/20) ریال است.
ب) چنانچه افراد را به ارتکاب جرائم منافی عفت یا استعمال مواد مخدر یا روان‎گردان یا خودکشی یا انحرافات جنسی یا اعمال خشونت‎آمیز تحریک یا ترغیب یا تهدید یا دعوت کرده یا فریب دهد یا شیوه ارتکاب یا استعمال آنها را تسهیل کند یا آموزش دهد، به حبس از نود و یک روز تا یک سال یا جزای نقدی از بیست میلیون (000/000/20) ریال تا هشتاد میلیون (000/000/80) ریال یا هر دو مجازات محکوم می‌شود.
تبصره – مفاد این ماده و ماده (۱۴) شامل آن دسته از محتویاتی نخواهد شد که برای مقاصد علمی یا هر مصلحت عقلایی دیگر تهیه یا تولید یا نگهداری یا ارائه یا توزیع یا انتشار یا معامله می‌شود.

تحلیل – ماده ۷۴۳ قانون جرایم رایانه ای

1-تحریک:حرکت دادن، جنبانیدن، بحرکت در آوردن، برانگیختن
2-ترغیب:راغب کردن، برغبت در آوردن، خواهان کردن
3-تهدید:ترسانیدن، بیم دادن، عقوبت دادن
4-تطمیع:به طمع انداختن، آزمندساختن، کسی رابه طمع آوردن
5-فریب:مکر، حیله، خدعه، نیرنگ، گول خوردگیفریب خوردن:گول خوردن، فریفته شدنفریب دادن:گول زدن، فریفتن
6-تسهیل:سهل کردن، آسان کردن
7-آموزش:عمل آموختن یاد دادن .
8-منافی یعنی امری که با چیز دیگری منافات داشته باشد و با امری در تناقض باشد؛ عفت نیز به معنای پاکدامنی و جلوگیری از انجام افعال حرام به ویژه در مسائل جنسی است و با این توضیح اعمال منافی عفت در معنای عام یعنی هر عملی که در مغایرت با پاکدامنی باشد
9-استعمال:عمل خواستن، عمل کردن، بکارانداختن، بکارواداشتن، بکاربردن، کاربستن ، عامل گرفتن
10-مواد مخدر به آن دسته از ترکیبات شیمیایی گفته می‌شود که مصرف آنها باعث دگرگونی در سطح هوشیاری مغز شود
11-مواد روانگردان به 4 گروه تقسیم بندی می‌شوند:
(محرک‌ها): افزایش انرژی، هوشیاری ذهنی و فـعالـیـت جـسـمــانی، کاهش خستگی، سرکوب گرسنگی، افزایش ضربان قبل و فشار خون. مثال: کـوکـائــین و کافئین.
(سرکوبگرها): کاهـش انــرژی، هـوشیـاری ذهـنـی، ضـربـان قـلـب، فعالیت جسمانی و سرعت تنفس، کاهش سرعت عکس العمل،خواب آور و القاء حالت رویا. مثال: الکل ، مرفین و هروئین.
(توهم زاها): تغـیـیـر و اخـتـلال در خـلق و خـو، ادراک و حــواس بینایی، شنوایی و احساسات، القاء حالت رویا. مثال: ماری جوآنا و ال اس دی.
(مخدرها): القاء بی‌حسی، کرختی،رخوت و خواب شدید.
12-خودکشی:خود را کشتن، عمل ارادی شخص برای کشتن خود، انتحار.
13-انحراف جنسی:هرنوع رفتار جنسی که در یک جامعه یا فرهنگ نابهنجار تلقی شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *