تعزیرات – ماده ۶۴۸

تعزیرات – ماده ۶۴۸

اطباء و جراحان و ماماها و داروفروشان و کلیه کسانی که به مناسبت شغل یا حرفه خود محرم اسرار می‌شوند هر گاه در غیر از موارد‌قانونی، اسرار مردم را افشا کنند به سه ماه و یک روز تا یک سال حبس و یا به یک میلیون و پانصد هزار تا شش میلیون ریال جزای نقدی محکوم‌می‌شوند.

تحلیل – ماده ۶۴۸ تعزیرات

1-مجازات مقرر د راین ماده تعزیر درجه 6 و عدم محرومیت از حقوق اجتماعی میباشد
2-ماده ۷۲ قانون آیین دادرسی کیفری
هرگاه مقامات و اشخاص رسمی از وقوع یکی از جرایم غیر قابل گذشت در حوزه کاری خود مطلع شوند، مکلفند موضوع را فوری به دادستان اطلاع دهند.
3-ماده ۷۴۵ قانون مجازات اسلامی
[جزای نقدی اصلاحی ۱۳۹۹/۱۱/۰۸]- هرکس به وسیله سامانه‎ های رایانه‎ ای یا مخابراتی صوت یا تصویر یا فیلم خصوصی یا خانوادگی یا اسرار دیگری را بدون رضایت او جز در موارد قانونی منتشر کند یا در دسترس دیگران قرار دهد، به نحوی که منجر به ضرر یا عرفاً موجب هتک حیثیت او شود، به حبس از نود و یک روز تا دو سال یا جزای نقدی از بیست میلیون (000/000/20) ریال تا صد و پنجاه میلیون (000/000/150) ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.
4-ماده 17 قانون جرایم رایانه ای مصوب 1388:
هر کس به وسیله سامانه های رایانه ای یا مخابراتی صوت یا تصویر یا فیلم خصوصی یا خانوادگی یا اسرار دیگری را بدون رضایت او جز در موارد قانونی منتشر کند یا دسترس دیگران قرار دهد، به نحوی که منجر به ضرر یا عرفاً موجب هتک حیثیت او شود، به حبس از نود و یک روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج میلیون (5.000.000) ریال تا چهل میلیون (40.000.000) ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.
5- جرم مقرر در این ماده طبق ماده 104 قانون مجازات اسلامی از جرایم قابل گذشت میباشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *