‌آیین نامه اجرای قانون نحوه اعمال اعمال تعزیرات حکومتی راجع به قاچاق کالا و ارز مصوب 1379 – ماده 20

‌آیین نامه اجرای قانون نحوه اعمال اعمال تعزیرات حکومتی راجع به قاچاق کالا و ارز مصوب 1379 – ماده ۲۰

اداره های مأمور وصول درآمدهای دولت مکلفند بلافاصله پس از ضبط کالاهای
قاچاق ، بدل پرونده را به سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی تحویل دهند. سازمان یاد شده کالاهای مکشوفه را بر مبنای پایه قیمت تعیین شده توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران بر اساس ارز واریزنامه ای در بورس از طریق مزایده به فروش رسانده و وجوه حاصل از فروش را به حساب ویژه خزانه (712 (موضوع تبصره (5) ماده واحده قانون اصلاح قانون تعزیرات حکومتی واریز و مراتب رابه ادارات ذی ربط مامور وصول درآمدهای دولت و به سازمان شاکی مربوط اعلام می‌نماید.
‌تبصره -1 فروش کالاهای قاچاق مکشوفه خروجی ، کالاهای سریع الفساد ، کالاهای انهدامی (‌دارای مصرف ثانویه(،کالاهای سریع الاشتعال ، احشام و طیور و کالاهایی که در آنها تغییر کمی و کیفی ایجاد شده باشد و همچنین کالاهایی که در مزایده به فروش نرسیده است به قیمت پایه کارشناسی بر اساس ضوابط جاری سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی خواهد بود.
‌تبصره -2 گمرک جمهوری اسلامی ایران موظف است برای تعیین قیمت کالای قاچاق مکشوفه
میانگین نرخ ارز واریزنامه صادراتی مورد معامله در بازار بورس را در پایان هر فصل شمسی از بانک مرکزی اخذ و ملاک محاسبه در فصل بعدی سال قرار دهد.
‌تبصره -3 کالاهای قاچاق مکشوفه دخانی و شیلاتی تحویل شرکتهای دخانیات و شیلات می‌شوند و شرکتهای یاد شده مکلفند بلافاصله پس از ضبط ، کالاهای قاچاق تحویلی را وفق مقررات به فروش رسانیده و وجوه حاصل از فروش را به حساب ویژه خزانه (712 ( موضوع تبصره (5) ماده واحده قانون اصلاح قانون تعزیرات حکومتی واریز و مراتب را به سازمانهای کاشف و شاکی ذی ربط اعلام نمایند.
‌تبصره -4 آن دسته از اموال و اشیایی که دارای ارزش فرهنگی، تاریخی و ملی هستند به سازمان میراث فرهنگی تحویل می‌شوند.
‌تبصره 5 – فرآورده های نفتی و جنگلی بترتیب تحویل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده
های نفتی ایران و وزارت جهاد سازندگی می‌شود. شرکت و وزارتخانه یاد شده موظفند ضمن تحویل گرفتن کالای مکشوفه وفق مقررات و بر اساس قیمتهای داخلی به فروش رسانده و وجوه حاصل از فروش را به حساب ویژه خزانه (712) واریز و مراتب را به سازمان کاشف اعلام نمایند.

تحلیل – ماده ۲۰ ‌آیین نامه اجرای قانون نحوه اعمال اعمال تعزیرات حکومتی راجع به قاچاق کالا و ارز

1-‌ماده 54 ‌قانون اصلاح بعضی از مواد قانون مجازات مرتکبین قاچاق و الحاق چند ماده
و تبصره به قانون مزبور مصوب 1353-
منظور از اداره مأمور وصول درآمد دولت در این قانون هر اداره یا سازمان یا مؤسسه یا شرکت دولتی یا وابسته به دولت است که به موجب‌قوانین و مقررات موظف به وصول درآمد دولت می‌باشد. منظور از اداره مأمور وصول درآمد دولت در این قانون هر اداره یا سازمان یا مؤسسه یا شرکت دولتی یا وابسته به دولت است که به موجب قوانین و مقررات موظف به وصول درآمد دولت می‌باشد.
2- ‌قانون تأسیس سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی و اساسنامه آن مصوب 1370
‌ماده 1 – به منظور جمع‌آوری و نگهداری، اداره و فروش کالاهای متروکه دولتی و غیر
دولتی و ضبطی و قاچاق قطعیت یافته و کالاهای قاچاق‌بلاصاحب و صاحب متواری و همچنین
اموال منقول و غیر منقول و حقوق مالی که بر اثر احکام و قرارهای قطعی مراجع ذیصلاح
قضایی و یا‌تصمیمات مراجع صلاحیت‌دار اداری و صنفی به انحاء مختلف از قبیل ضبط،
مصادره، استرداد، تملیک، جریمه و تعزیر مالی، صلح، هبه، و نیز سایر‌اموالی که در
اجرای اصل چهل و نهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و سایر قوانین تملک و یا
تصرف دولت درآمده و یا درمی‌آید سازمان‌جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی که در این
قانون سازمان نامیده می‌شود به صورت شرکت دولتی تشکیل و طبق این قانون و
آیین‌نامه‌های آن و‌مقررات مربوط به شرکتهای دولتی اداره می‌شود.
3- کالاهای سریع الفساد طبق دستورالعمل فروش کالاهای سریع الفساد به دو بخش تقسیم میشوند:
– کالاهای سریع الفساد درجه 1:
عبارتند از احشام، پرندگان، آبزیان، انواع گوشت و فرآورده های گوشتی و لبنی، انواع سبزی و
صیفی جات و میوه از قبیل موز، نارگیل، آناناس، انبه، پرتقال، نارنگی و خرما و همچنین سایر کالاهایی که با توجه به شرایط منطقه، نگهداری آنها بیش از یک هفته مقدور و میسور نباشد.
– کالاهای سریع الفساد درجه 2:
عبارتند از غلات، حبوبات، آرد، ماکارونی، فرآورده های غذایی، انواع ادویه جات، انواع آدامس، انواع سبزیجات خشک شده، رب، سس، شربت، نوشابه، کاکائو و قهوه، شیرخشک، کنسروجات، مرباجات، انواع روغنهای خوراکی (نباتی، حیوانی و غیره)، لوازم آرایشی و بهداشتی مانند رنگ مو، کرم، خمیردندان، ادکلن و … زعفران، پودر نارگیل، برنج، چای، قند و شکر، انواع شکلات و شیرینی، انواع کودهای شیمیایی و سموم دفع آفات نباتی و حیوانی، انواع بذر، انواع چسب (نواری-مایع) و سایر کالاهائیکه با توجه به شرایط منطقه امکان نگهداری آنها برای مدت بیش از سه ماه میسر نمی باشد و بیم فساد آنها پس از انقضای مدت مذکور می رود و یا تاریخ مصرف آن نزدیک به اتمام است.
4 – کالای قاجاق دخانی در بند 9-1 ماده 2 دستورالعمل مبارزه با قاچاق کالای دخانی جهت اجرا به دستگاه‌های عضو ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز اینگونه تعریف شده است:
9/1-کالای دخانی قاچاق: ورود و خروج کالای دخانی و همچنین نگهداری، توزیع، خرید و فروش آن به ترتیب غیر مجاز و خارج از ضوابط و کنترل و نظارت دستگاههای مسئول
5- فرآورده‌های نفتی، موادی بسیار پرکاربرد هستند، که از نفت خام و در پالایشگاه نفت فرآوری می‌شود. پالایشگاه‌ها مطابق ترکیب نفت خام و درخواست مشتریان می‌توانند، فرآورده‌های نفتی را برای کارهای مختلفی فرآوری کنند. بیشترین کاربری فرآورده‌های نفتی در بدست آوردن انرژی از آن‌ها است: مانند مازوت و بنزین که فرآورده‌هایی برای به‌کارگیری انرژی آن‌ها هستند. پالایشگاه‌ها همچنین مواد شیمیایی دیگری نیز فرآوری می‌کنند، که برخی از آن‌ها فرایندهای شیمیایی را برای فرآوری پلاستیک و دیگر مواد پرکاربرد، به‌کار می‌برند. ازآنجاکه نفت دارای چند درصد گوگرد است، مقدار زیادی گوگرد نیز به عنوان فرآورده نفتی فرآوری می‌شود. هیدروژن و کربن در شکل کک نفت( ماده جامد نهایی غنی از کربن است که از فرایند پالایش نفت حاصل می‌شود) نیز می‌توانند، فرآورده نفتی به‌حساب آیند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *